OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Vítejte v hudebním království, kde krajina hýří sytě temnými barvami a nebe září všemi odstíny černé. Vítejte v království pokřivených realit a deformovaných lidských vizí, promítající skutečnost do surrealistického světa meditativních disharmonií. Vítejte v království, kterému vládnou mozky, jež balancují na tenké nabroušené hraně šílenství a geniality. Vítejte v lůně zvukomaleb monumentu zvaného „Ænima“.
Pokud „Undertow“ byla jen předzvěst věcí příštích, pak kotouč „Ænima“ byl pravým zlomem, ve kterém TOOL plně vyložili karty na stůl. Jejich rukopis se stal naprosto nezaměnitelným a mnozí napodobitelé se dodnes ani na míle nepřiblížili unikátnímu stylu, který sebranka kolem Maynarda James Keenana již tenkrát razila. Nový přírůstek – Justin Chancellor na postu baskytaristy se nyní stává nezaměnitelným článkem genetického řetězce, tvořícího ve své době velmi originální vyznění celého alba. Symbol byl složen, poslední článek skládačky dosednul na své místo. Kvarteto tvořené rytmicky výrazným bubeníkem, baskytaristou s nekonvečním stylem hry, pěvcem s barvou hlasu, kterou poznáte mezi tisícem dalších a kytaristou s jemným a silně vytříbeným citem pro atmosférické aranže, stojí na piedestalu rockové alternativy a soudě podle vzrůstající obliby se na něm ještě hodný čas udrží. Samotné album, rozlité do neuvěřitelných sedmdesáti šesti minut, pestře dobarvuje velká dávka zvukových kulišáren, kterými je celé album hustě protkané, ať už je to skvěle posazené intro ke skladbě „Jimmy“ zvané „Intermission“ nebo industriální recept na Satanovy vejce s kouzelnou formulí „Simsalbimbamba Saladu Saladim“ kulminující v říšskou parodii na hitlerovské motivační projevy.
Hned první skladba alba je trefou do černého a jednou z nejsilnějších věcí, která z pera kalifornských nástrojářů kdy vystříkla. Intenzivní opus magnum „Stink Fist“ dopadá s drtivou silou, aby se vzápětí pohoupal mezi dvěma póly, bestiální bolestí a milosrdnou něhou. Jemný dvouminutový úvod druhé skladby „Eulogy“ vás v počátku ukolébá do letargického rozjímání, aby vás mohl vzápětí roztrhnout ohlušujícím kytarovým příbojem, který střídá první hudební přestávka po níž přichází další z pilířů celého alba. „Forty Six & 2“ zdobí nesčetně depresivních rytin, do tmy se v ní šklebí milióny psychedelických xichtů, nenechává vás odpočinout a stále o vaše ušní boltce tříští nové a nové vlny schizoidních představ. Nával, který způsobí „Forty Six & 2“ nechává „Ænima“ doznít při drobné politické agitce, prezentované telefonickým rozhovorem, „Message To Harry Manback“ – od této chvíle je pravidlem, že po každé skladbě následuje jakési zpestření, které působí vždy jako intro, outro nebo prostě jen vydechnutí před další peckou mezi oči. Za zmínku jistě stojí i pekelný stroj vyrábějící apokalypticko-sociální bouři „Ænema“, po které celé album uzavírá téměř čtrnáctiminutový pozvolna narůstající valivý veletok „Third Eye“. „Ænima“ je jedním ze dvou vrcholů skupiny, která mě dokáže ve sluchátkách naježit chlupy a vymodelovat na pokožce miniaturní homole, kterým se říká husí kůže. Druhým vrcholem je pro mne „Lateralus“.
Alea iacta est. TOOL tímto albem dobyli trůn tvrdé alternativní hudby.
Maynard James Keenan
- vokál
Adam Jones
- kytara
Justin Chancellor
- basová kytara
Danny Carey
- bicí
1. Stinkfist
2. Eulogy
3. H
4. Useful Idiot
5. Forty Six & 2
6. Message To Harry Manback
7. Hooker With A Penis
8. Intermission
9. Jimmy
10. Die Eier Von Satan
11. Pushit
12. Cesaro Summability
13. Aenima
14. Ions
15. Third Eye
Fear Inoculum (2019)
10000 Days (2006)
Schism/Parabola (2005)
Lateralus (2001)
Salival (CD/DVD) (2000)
Ænima (1996)
Undertow (1993)
Opiate (1992)
Datum vydání: Úterý, 17. září 1996
Vydavatel: Volcano Entertainment
Stopáž: 76:02
Produkce: TOOL
Studio: Ocean Way, Hollywood, CA
Týmto albumom sa z TOOL definitívne stáva významná a vplyvná kapela, čo opäť potvrdzuje odozva od kritikov ako aj rôznych iných hudobníkov. Premyslenou dramaturgiou tento stopážou naozaj nešetriaci album nestíha nudiť. Charakteristickou črtou je nevídaná pestrosť napriek kompaktnosti celku. V niektorých skladbách kapela podáva stanoviská k rôznej problematike z rôznych strán, či už v "Eulogy" riešiacej manipulácie hudobného biznisu vyrábajúceho martýrov, kritizujúcej aj konzumentov hudby, ktorí tieto ikony potrebujú a vyhľadávajú, alebo titulná "Ænima" plná nenávisti k svetu Los Angeles. Na druhej strane nájdete na "Ænima" niekoľko silných intímnych skladieb plných napätia typu "H", "Jimmy" alebo "Pushit". O prechody medzi neraz výrazne odlišnými kompozíciami sa starajú rôzne intermezza z ktorých vyniká vražedne nenávistná "Message To Harry Manback" s taživým klavírnym podkladom alebo provokujúca industriálna uletenosť "Die Eier von Satan" so skvelou pointou. Po vzore "Undertow" prichádza na záver trinásť minútová snová bizarnosť "Third Eye", ktorá svojím vypätím i niekoľkými zvoľneniami dáva poriadne zabrať.
"Ænima" predstavuje ďalší vývojový stupienok a neopakovateľný počin v diskografii TOOL. Kapela vyslovene našla svoj prejav a ukážkovo pracuje ako jeden celok s atmosférami a náladami za nespochybniteľných hráčskych kvalít. Jeden z najvýznamnejších albumov minulého desaťročia, ktorý ani po takmer desiatich rokov nezostarol.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.